Neužmiršta Ruošiamės į mokyklą Paskaitykime Apie mus Liaudies medicinos patarimai Moksleivio žodis Skelbimų lenta

Kodėl svarbu nustatyti bendravimo taisykles

(pagal Todd Smith straipsnį,išspausdintą 2011m kovo3d.)

Ar jūs nuolat nusileidžiate ir sutinkate atlikti darbus, kuriems neturite laiko? Ar jūs leidžiate žmonėms trukdyti jums kai tik jie to užsinori? Ar leidžiate, kad vaikai nepaisytų jūsų prašymų? Ar leidžiate kitiems elgtis su jumis nepagarbiai?

Jeigu jūs norite patirti mažiau streso, sustiprinti pilnaverčius bendravimus su kitais santykius, pagerinti savijautą ir geriau tvarkyti savo laiką, privalote išmokti nustatyti ribas. Turite išmokti patys valdyti savo gyvenimą.

Jeigu jūs patys nekovosite už save ir nenustatysite bendravimo taisyklių, atsiras neigiamos pasekmės: žmonės galės naudotis jumis, gyvenimas taps nenuspėjamas ir chaotiškas; jūs jausitės išnaudojamas, jūsų pasitikėjimas savimi ir jūsų savigarba išnyks kaip dūmas ir, galiausiai, jūs prarasite gebėjimą džiaugtis pilnaverčiu gyvenimu.

Šie 12 atsakymų galėtų padėti jums nubrėžiant ribas:

  1. Susiduriate su piktu žmogumi. Galima pasakyti: ,,Aš vertinu jus kaip klientą, bet neleisiu taip įžeidiamai kalbėti su manimi. Jeigu ir toliau ketinate taip kalbėti su manimi, aš turėsiu padėti ragelį."

  2. Jums skambina, kai leidžiate laiką su šeima. Sakote: ,,Nuo 18 iki 20 val. aš skiriu laiką savo šeimai. Jeigu jūs skambinsite tuo metu, atsakyti galėsiu tik po 20 val."

  3. Šeima arba draugai dažnai trukdo jums, kai esate darbe. Atsakymas gali būti: ,,Aš turiu būti sąžiningas su savo darbdaviu, kuris man moka atlyginimą ir darbo metu privalau dirbti. Jeigu kas nors labai svarbaus įvyks, atsiųskite man žinutę ir perskambinsiu pietų metu arba, kai baigsiu darbą."

  4. Jūsų vaikai siuntinėja žinutes draugams, kai šeima leidžia laiką kartu. Jūsų pastaba jiems: ,,Mūsų šeimos laikas kartu yra labai brangus. Kai mes esame kartu, prašom palikti telefonus savo kambariuose."

  5. Kai susiduriate su žmonėmis, kurie vis nori numesti jums papildomų užduočių, atsakote: ,,Kadangi ši organizacija ir žmonės dirbantys joje man labai svarbūs, aš negaliu imtis jokių papildomų veiklų, kol neatlikau savo pagrindinių darbų."

  6. Kas nors elgiasi nepagarbiai su jumis. Jūsų atsakymas: ,,Vertinu tave kaip draugą, bet turėsiu nutraukti santykius, jeigu ir toliau ketini taip elgtis su manimi."

  7. Jūsų tėvai nuolat kišasi į jūsų asmeninius reikalus. Jūs: ,,Mama ir tėti, su visa pagarba jums, prašau, kad liautumėtės kištis į mano asmeninius reikalus."

  8. Suaugęs vaikas nuolat prašo pakolinti pinigų. Jūs galite pasakyti: ,,Aš tave myliu ir linkiu tau viso ko geriausio, bet daugiau nebeskolinsiu tau pinigų. Labai svarbu, kad išmoktum pasirūpinti savimi pats ir išmokti gyventi pagal savo galimybes."

  9. Kai kas nors vis komentuoja jūsų svorį, atsakote: ,,Aš labai vertinu jūsų susirūpinimą mano svoriu ir sveikata, bet prašyčiau daugiau nebekritikuoti mano svorio."

  10. Žmogui, reiškiančiam sarkastiškus ir žeidžiančius komentarus, galite pasakyti: ,,Ar pats bent suvoki, kad tavo komentarai yra nemalonūs, neapgalvoti ir nepagarbūs. Jeigu vertini mūsų draugystę, prašau liautis tokius manęs puldinėjimus."

  11. Jūsų bendradarbiui ar kolegai, kuris nuolat trukdo, kai jūs dirbate, galite pasakyti: ,,Jeigu yra kas nors, ką norėtum su manimi aptarti (nebent atsirastų kas nors neatidėliotino), susitarkime dėl susitikimo laiko elektroniniu laišku. Taip aš galėsiu susikoncentruoti į savo užduotis darbe ir gaėsiu būti dėmesingas tau, kai susitiksime."

  12. Jūsų antroji pusė ar jūsų verslo partneris priima sprendimus nepasitarę su jumis. Jūsų reakcija galėtų būti išreikšta tokiais žodžiais: ,,Tikrai žaviuosi tavo gebėjimu taip greitai apsispręsti, tačiau, kai tie sprendimai susiiję su manimi, būčiau labai dėkingas, jeigu ir mane įtrauktumėte į apsisprendimo procesą. Manau, kad tai būtų sąžininga."


  13. Nustatytant ribas galima neatsakyti į skambutį, kai leidžiate laiką su kuo nors, galima rasti laiko sportui, kad ir kaip būtumėt užsiėmę, apribojant TV žiūrėjimą, atsisakant įsitraukti į tam tikro pobudžio pokalbį.

    Kaip išmokti nustatyti ribas

    Pirmas žingsnis, mokantis nustatyti ribas, yra suvokimas savo jausmų. Pavyzdžiui, atkreipkite dėmesį į situacijas, kai jūs jaučiatės netekę energijos, jačiatės kalti, labai nusiminę arba net norite verkti. Tam kad suprastumėte tai, turite pažinti, kas kelia jums nerimą.

    Kai pradedate nustatinėti ribas, būkite pagarbūs, kontroliuokite savo emocijas ir kalbėkite pagarbiu tonu. Pradžioje jums gali būti nejauku, bet palaipsniui, kai pradėsite jausti ribų poveikį, pajusite laisvę, kurią suteikia jos ir pasidarys lengviau.

    Kai jau nustatėte ribas, nepradėkite jausti, kad turite pasiaiškinti, diskutuoti, gintis. Verčiau aiškiai išdėstykite savo nuostatą, būkite tvirti, malonūs ir apsisprendę.

    Jeigu kas nors atsiprašys, kai jūs būsite nustatę ribas, tiesiog pasakykite: ,,Dėkoju, žinojau, kad suprasite ir labai vertinu, kad gerbiate mano prašymą."

    Tačiau labai svarbu, kad nustatytumėt ribas ten, kur manot esant jums labai svarbiu. Kitu atveju, žmonėms gali pabosti nuolatinis gyvenimas pagal jūsų taisykles.

    Kai jūs nusistatote ribas, tvirtai laikykitės taiyklių. Būkite atkaklūs. Kai susidursite su pasipriešinimu, tvirtai pabrėžkite savo poziciją. Jeigu pasiduosite ir nuolaidžiausite, žmonės pradės negerbti jūsų ribų, ir tai paskatins pažeidinėjimas ateityje.

    Jeigu įžeidžiantis elgesys nesibaigia, nustatykie griežtą bendravimo apribojimą. Niekas neturi teisės naudotis jumis ar trikdyti jūsų gyvenimo būdą. Kartais gali prireikti padaryti žingsnį atgal, kad galėtumėt eiti į priekį.

    Ribų nustatymas sustiprina jūsų asmenines galias, išlaisvina nuo nuoskaudų ir leidžia jums patiems kontroliuoti savo pačių gyvenimą.



pradinis neužmiršta paskaitykime skelbimai liaudies medicinos patarimai